„BORBA” TITANA – ZAJEDNIČKI OSVRT NA DVA POPULARNA NASLOVA

Odmah na početku nameće se pitanje – zašto zajednički osvrt?

Otkako posuđujem knjige iz knjižnice, imam pravilo: knjiga posuđena iz knjižnice ne ide u spavaću sobu na „krevetno” čitanje. Ta je praksa dodatno naglašena tijekom posljednjih godinu i pol. Knjigu iz knjižnice čitam tijekom dana, u dnevnom boravku, a navečer pred spavanje (i u rijetkim, jaako rijetkim trenucima ujutro nakon buđenja) čitam knjigu iz vlastite kolekcije, ili Kindle. Tako se posljednjih dana „potrefilo” da istovremeno čitam upravo ove dvije knjige o kojima danas pišem. Počela sam ih i završila otprilike u isto vrijeme, a kako imaju natruhe zajedničkih točaka, odlučila sam ne razdvajati ih čak ni za potrebe osvrta.

Krenimo redom, naravno od „dnevne” knjige 🙂

JOE HILL – NOS4A2

izdavač: Hangar7

Još kao djevojčica, Victoria McQueen otkrila je da posjeduje izniman dar – uz pomoć svog vjernog bicikla može stvoriti most koji će ju odvesti do izgubljenih stvari. Sve je počelo onog ljeta kad je stotinama kilometara daleko od kuće za svega nekoliko minuta pronašla majčinu izgubljenu narukvicu. Dječja mašta nema granica, no kako je Vic odrastala, mašta je polako dobivala etiketu ludila i Vic je odustala od mosta. No, ne prije nego što je odlučila potražiti zloglasnog Charlieja Manxa, svojevrsnog metuzalema koji desetljećima otima djecu za koju se vjeruje da su mrtva. Kao sedamnaestogodišnjakinja posljednji će put iskoristiti svoj most i potražiti Manxa u njegovom domu, odakle će jedva izvući živu glavu i tako postati jedino dijete koje je umaklo zloglasnom otmičaru i ubojici djece. Manx i njegova Utvara, Rolls Royce klasik iz 1938., godinama su neuhvatljivi, sve dok konačno, početkom dvadeset i prvog stoljeća Charlie Manx ne dopadne šakama pravde. Star i onemoćao, bez svoje Utvare, Charlie broji svoje posljednje sate u zatvorskoj bolnici. A onda izdahne. Na njemu izvrše autopsiju, nakon koje tijelo Charlieja Manxa misteriozno nestane. U isto vrijeme Vic počinje primati misteriozne telefonske pozive od djece iz Božićne zemlje – mjesta na koje Charlie Manx odvodi svoje žrtve. Kada Manx krene u osvetnički pohod, na meti će biti Victorijin sin Wayne, a to znači da su ulozi daleko viši. U priču će se uplesti i FBI, a Victoria će od majke zabrinute za sina postati glavna osumnjičena. Potraga za Wayneom bit će borba s vremenom, ludim otmičarem i vlastitim zdravim razumom.

Ah, Joe Hill. Srednje dijete i stariji sin velikog Kralja. Čovjek koji me bezuvjetno i vječno kupio stripovima Locke&Key. Da se razumijemo, obožavam Stephena Kinga, no Hillovo pisanje ima jednu dodatnu dimenziju. Modernu komponentu. Nešto što ga stavlja pedalj ispred oca. Dinamika. Kingove knjige prilično su spore, no rijetko tko mu to može zamjeriti kad uzmemo u obzir vještinu kojom piše i raspon njegove poremećene mašte koju obožavamo. No, Joe Hill tu je malo moderniji i shvaća da čitatelju treba zarobiti pažnju konstantnim prevratima i brzom radnjom. Iako se ne radi o priči koju mahnito čitate i zadržavate dah dok vam lice ne poplavi, zamjetno je brža od Kingovog tempa. Veliki plus.

Svjetovi koje su likovi iz svojih umova sposobni pretočiti u stvarnost, sve su samo ne idealni. Ne dajte da vas zavara ime Božićna zemlja, znam da zvuči idilično. Likovi prepuni mana, rekla bih sj***ni, ali ne smijem pa ću reći oštećeni, također su nešto što smo navikli susretati kod oca, ali Joe Hill ih predstavlja na sebi svojstven način. I ne, nisam namjeravala da ovo preraste u uspoređivanje oca i sina, daleko od toga. Htjela sam samo približiti majstorsko pisanje Joea Hilla onima koji, poput mene do prošle godine, nisu imali doticaja s njegovim radom. Od svih romana Stephena Kinga koje sam čitala, uvijek su mi najdraži bili oni s paranormalnom komponentom pa neće biti iznenađenje kad kažem da me NOS4A2 oduševila.

Priča pokriva dugačak vremenski period, ništa ne nedostaje, sve je savršeno objašnjeno i zaokruženo. Znam da ima onih koje kraj nije pretjerano oduševio, no ja smatram da je idealan i da savršeno daje pečat čitavoj priči. Čista petica od mene.

V.E. SCHWAB – NEVIDLJIVI ŽIVOT ADDIE LARUE

izdavač: Sonatina

Adeline LaRue rođena je u jednom francuskom selu krajem sedamnaestog stoljeća. Znatiželjna djevojka daleko je ispred svog vremena u kojemu se od žene očekuje da se uda u određenoj dobi i rađa djecu. S dvadeset i tri godine, Adeline je već prestara za udaju pa joj kao zadnju priliku „namjeste” udovca s malom djecom kao „utjehu”. No, Addie se ne želi udati. Ne želi postati rob učmalog seoskog života. Želi istraživati – sebe, ljude, svijet. Želi vidjeti dalje od sajma u obližnjem gradiću, na koji je tako rado putovala s ocem kao djevojčica. Usprkos savjetima lokalne „vještice”, Addie u noći svoje udaje pobjegne i zazove bogove… No, bogovi koji se odazivaju nakon što padne mrak, nisu bogovi s kojima treba imati posla, govorila joj je Estele. Svejedno, Addie je očajna i odluči sklopiti pogodbu s bogom mraka koji se odazvao na njezin poziv. U zamjenu za slobodu i život bez vezivanja, obećat će mu svoju dušu u onom trenutku kad joj njezin dio pogodbe dosadi.

Tako će Addie lutati svijetom stoljećima, od mjesta do mjesta, od države do države, od kontinenta do kontinenta, upoznavati će razne ljude, sudjelovati u raznim ratovima, svjedočiti velikim prekretnicama u ljudskoj povijesti, no neće moći ostaviti trag. Što god dotakne, ostat će nepromijenjeno. Koga god upozna, zaboravit će ju u trenutku kada odvrati pogled od nje. Neće moći izgovoriti vlastito ime. Zaljubljivat će se u ljude koji će ju idućeg jutra zaboraviti, ali se opet zaljubiti u nju sljedeće večeri. Stoljećima će Addie živjeti na rubu postojanja, priželjkujući da je se netko sjeća. Netko osim Luca – boga mraka s kojim se pogodila, a koji ju posjećuje na godišnjice sklapanja pogodbe u nadi kako će baš ta obljetnica biti ona u kojoj će Addie odustati. No, čisti inat i prkos vodit će Addie dalje kroz godine, sve dok jednog sasvim običnog dana u ožujku, tristo godina nakon sklapanja pogodbe, ne upozna Henryja. Henry Strauss bit će prva i posljednja osoba koja će se sjećati Addie LaRue. Upoznavajući Henryja, Addie će polako otkrivati tajnu iza Henryjevog sjećanja, a ta tajna sve je samo ne lijepa slučajnost.

Nevidljivi život Addie LaRue jedna je od „najhajpanijih”, „najnajavljivanijih”, općenito sve „naj” knjiga prošle godine. Mjesecima je doslovce bilo nemoguće otvoriti Instagram, a da neki post o toj knjizi ne iskoči. Jasno je da se prijevod čekao kao što ozebli čekaju sunce… ili da budemo vjerniji trenutnoj situaciji – kao što prekuhani čekaju klimu 🙂

Logično je za pretpostaviti kako sav taj silan hype neće pomoći reakcijama na knjigu. Zašto? Zato što postoji hrpa ljudi kojima hype ubije volju za čitanjem, ili pokvari dojam o knjizi. Ja sam jedna od tih. Neke od knjiga koje su iskakale iz paštete mjesecima oko vremena njihovog izdavanja još uvijek nisam pročitala. Prijelazi… Djevojka iz močvare… Daisy Jones i šestorka… Ima ih. Nevidljivi život Addie LaRue također je među njima. No, kako sam i sama djelomično bila „nahajpana” na nju, odlučila sam ju ipak pročitati relativno brzo… brzo u odnosu na ove gore spomenute 🙂

Addie je bila moj prvi susret s hvaljenim pripovijedanjem V.E. Schwab. U kombinaciji s prijevodom Jelene Pataki, knjiga je literarni užitak. Ideja, izvedba, detalji – sve je na mjestu. Likovi gotovo opipljivi. Reklo bi se bez mane. No, znamo da u životu ništa nije savršeno. Iako je pripovijedanje divno, od samog sam početka imala dojam da je previše pretenciozno. U maniri starinskih bajki, iako sama priča nema veze s bajkom. Prihvatila sam da je pisanje polagano, što bi rekli „natenane” i da to nije priča koja treba letjeti, koju ćemo jedva čekati dovršiti, nego priča koja se polako čita, u kojoj se uživa i koju se upija. No, neke su rečenice bile toliko „previše” da sam naglas zakolutala očima. Kako je knjiga odmicala, a priča se zapetljavala i raspetljavala istovremeno, počelo je ponavljanje. Ne volim ponavljanje. Ako slučajno nešto i zaboravim, nije mi se problem vratiti i provjeriti, ali konstantna ponavljanja mi uništavaju knjigu. Baš sam prije par mjeseci imala isti problem s knjigom koju sam ja prevodila… divna priča, ali ponavljanje ubije dojam. A onda kraj. Rasplet. Neću ništa odati, ali, iako mi je jasno koji razlozi stoje iza takvog kraja (iz perspektive likova), nikako mi nije sjeo. Sve razumijem, na neki način je to možda idealan kraj za Addie, ali to nije kraj koji sam očekivala – što je više moj problem, nego problem knjige – i to nije odnos koji sam očekivala. Tu stajem, dok mi nije štogod više izletjelo:-)

Sve u svemu, Nevidljivi život Addie LaRue lijepa je priča, idealna za čitanje pred spavanje (ne zato što će vas uspavati, nego zato što je smirujućeg tempa i kratkih poglavlja) i razumijem galamu koja se digla oko nje. Samo što u mom slučaju ta galama nije bila u potpunosti opravdana. U konačnici, čitavo sam vrijeme imala dojam da mi nešto nedostaje u priči. Neki vrlo važan osjećaj, koji nisam mogla odrediti, a ne mogu ni sada. No, svakako preporuka za čitanje, jer „Švabica” je unutra pomiješala elemente preko nekoliko dobro poznatih književnih i filmskih uradaka i od njih napravila jednu iznimno čitljivu i vrlo komercijalnu priču.

NEBO I ZEMLJA

Iako u obje knjige prevladava nadnaravna komponenta i obje knjige sadrže svojevrsnog vraga i – na ovaj ili onaj način – pogodbu s istim, ova dva naslova ne mogu biti različitija. Dinamika, akcija i elementi horora koji prevladavaju u NOS4A2 sušta su suprotnost nježnosti, romantici i polaganom razvoju priče u Nevidljivom životu Addie LaRue. No, činjenica da sam ih čitala u isto vrijeme i da imaju približno jednak broj stranica, meni je bila dovoljan razlog da ih „obradim” u istom osvrtu – nešto drugačije, nešto neobično. Kažu da se suprotnosti privlače pa zašto ne? 🙂

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo